Nu ezitati sa apelati cu incredere la site-ul Licitatii Juridice sau la partenerii nostri Casa de avocatura Coltuc, avocat@coltuc.ro, 0745150894.
Rãspunderea socialã:
Aceastã
rãspundere implicã sancţionarea socialã a atitudinii persoanei neconcordante cu
normele sociale instituite.
Datoritã
faptului cã aceastã atitudine a persoanei poate avea loc în cele mai variate
relaţii sociale şi rãspunderea socialã îmbracã forme diferite, putându-se vorbi
de o rãspundere politicã, moralã, eticã, civilã şi desigur, juridicã.
Rãspunderea juridica:
Aceasta
poate interveni în cazul nerespectãrii normelor de conduitã cuprinse în normele
de drept, adicã pentru încãlcarea prevederilor legale.
În
art.82 dein legea nr.137/1995 sunt stabilite trei forme ale rãspunderii juridice în urmãtoarea formulã:„încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage
rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.”.
Eliminarea din textul noii legi a rãspunderii
disciplinare şi materiale este pe deplin
întemeiatã, pentru cã material şi disciplinar pot fi traşi la rãspundere
angajaţii de cãtre cei care i-au angajat în cadrul raportului juridic de muncã.
O
situaţie de excepţie o constituie art.44 din legea nr.32/1968, când
contravenţia poate fi sancţionatã cu mãsuri disciplinare în cazul militarilor
în termen, în privinţa cãrora rãspunderea contravenţionalã se înlocuieşte cu
rãspunderea administrativã- disciplinarã. Procesul verbal de constatare a
abaterii se trimite, în astfel de cazuri, comandantului unitãţii din care face
parte contravenientul, spre a i se aplica, dacã procesul verbal e întemeiat,
mãsuri disciplinare.
Rãspunderea
pentru încãlcarea normelor dreptului mediului, aparţine totuşi, acestei ramuri
de drept, tocmai fiindcã prezintã numeroase trãsãturi specifice – specificul
obiectului reglementãrii juridice.
Întrucât
litigiile generate de eliberarea, revizuirea sau suspendarea acordului/
autorizaţiei de mediu se soluţioneazã potrivit legii contenciosului
administrativ,conform art.9 din legea nr29/1990, în cazuri bine justificate şi
pentru a preveni producerea unei pagube iminente, reclamantul poate cere
instanţei sã dispunã suspendarea executãrii actului administrativ pânã la
soluţionarea cererii.
Rãspunderea
contravenţionalã
Rãspunderea contravenţionalã reprezintã acea formã a rãspunderii juridice care
constã în aplicarea de sancţiuni contravenţionale persoanelor vinovate de
încãlcarea dispoziţiilor legale care prevãd şi sancţioneazã contravenţiile.
Se
recurge adesea la rãspunderea contravenţionalã pentru prevenirea sau combaterea
nerespectãrii prescripţiilor legale în materie.
Aceastã
formã de rãspundere prezintã avantaje în sensul cã procedura de constatare şi
aplicare a sancţiunilor contravenţionale este mult mai rapidã în raport cu
celelalte proceduri judiciare iar mãsurile impuse sunt executorii, permiţând o
intervenţie urgentã.
Elementul esenţial al acestei rãspunderi îl
reprezintã contravenţia.
Din
punct de vedere legal (art.1,legea nr.32/1968), contravenţia desemneazã acea
faptã sãvârşitã cu vinovãţie, care prezintã un pericol social mai redus decât
infracţiunea şi care este prevãzutã şi sancţionatã ca atare prin acte
normative.
Este
vorba despre incãlcarea reglementãrilor juridice vizând protecţia mediului cu
vinovãţie, fiind exclusã rãspunderea fãrã culpã.
Obiectul contravenţiei este reprezentat de valorile sociale, bunurile sau
interesele legitime apãrate prin norme de drept, cãrora li se aduce atingere
ori sunt puse în pericol de fapta sãvârşitã.
Trãsãturile ce caracterizeazã contravenţia
sãvârşitã în cadrul raporturilor de dreptul mediului sunt:
a)contravenţia
este o faptã ilicitã
Contravenţia
poate fi sãvârşitã:
- cu intenţie, dacã fãptuitorul prevede urmãrile
faptelor sale şi urmãreşte producerea lor (intenţie directã), sau prevede
rezultatul faptei sale şi deşi nu urmãreşte sã se producã, acceptã
posibilitatea producerii lui (intenţie indirectã)
- din culpã, dacã fãptuitorul prevede rezultatul faptei
sale, dar nu îl acceptã, socotind fãrã temei cã el nu se va produce (uşurinţã,
culpa cu previziune), ori când nu prevede rezultatul faptei sale, deşi trebuia
şi putea sã-l prevadã (neglijenţã, culpa fãrã prevedere)
- fãrã culpã, când nu se poate vorbi nici de intenţie
şi nici de culpã, fapta fiind rezultatul riscului pe care şi l-a asumat
persoana în cadrul activitãţii economico- sociale.
b)contravenţia
este reglementatã şi sancţionatã de normele dreptului mediului
O
persoanã fizicã sau juridicã poate fi sancţionatã contravenţional pentru o
anumitã faptã ecologicã numai dacã aceasta este expres prevãzutã şi sancţionatã
de normele dreptului mediului.
Contravenţia
ecologicã are în conţinutul sãu, ca elemente constitutive, obiectul, subiectul
şi fapta.
Fapta (acţiunea/ inacţiunea
subiectului activ)
constituie nerespectarea unei interdicţii sau obligaţii prevãzute de legislaţia
mediului, în cadrul unor norme imperative.
Acţiunea
ilicitã poate fi poluarea apelor maritime interioare şi a mãrii teritoriale,
precum şi a atmosferei de deasupra acestora, prin deversarea, aruncarea,
scufundarea sau degajarea de pe nave sau alte instalaţii plutitoare sau fixe
dãunãtoare sau periculoase pentru sãnãtatea oamenilor (art.31 din legea
nr.17/1990), ori pentru flota şi fauna mãrii, culegerea, deţinerea şi/sau
comercializarea plantelor declarate monumentelor ale naturii şi alte multe
încãlcãri ale legii (art.1 pct.2 lit.c) din Hotãrârea Guvernului nr.127/1994
privind stabilirea şi sancţionarea unor contravenţii la normele pentru
protecţia mediului înconjurãtor, Monitorul Oficial nr.94 din 12 aprilie 1994).
Un alt element constitutiv al contravenţiei
îl reprezintã vinovãţia (latura subiectivã).
Vinovãţia
desemneazã acea atitudine psihicã a contravenţiei faţã de faptã şi urmãrile
sale.
Subiecţii raportului juridic
de rãspundere contravenţionalã în
dreptul mediului:
Regula
dispune cã subiect al rãspunderii contravenţionale este persoana fizicã
responsabilã de sãvârşirea sancţiunii contravenţionale, în condiţiile legii,
orice persoanã fizicã indiferent de cetãţenie sau rezidenţã (art.5 alin.2 din
legea nr.32/1968).
Existã
şi excepţii de la aceastã regulã, şi anume art.5 alin.3, care prevede cã
subiect al rãspunderii contravenţionale poate fi şi persoana juridicã, art.74,
alin.ultim, din legea nr.9/1973,care prevede cã în materi de mediu, sancţiunile
contravenţionale pot fi aplicate şi persoanelor juridice şi legea nr.137/1995
care stabileşte amenzi aplicabile şi persoanelor juridice (în cuantum majorat).
Persoana care sãvârşeşte contravenţia este
subiectul activ (orice persoanã fizicã sau juridicã) iar subiectul pasiv este
autoritatea statalã, statul român.
În cadrul raportului de rãspundere
contravenţionalã situaţia se prezintã astfel: subiectul activ este autoritatea
statalã care trage la rãspundere persoanle care au sãvârşit contravenţiile,
aplicându-le sancţiuni contravenţionale, iar subiectul pasiv este
contravenientul, agentul poluant (poluatorul).
Sancţiuni contravenţionale in
dreptul mediului:
Legea nr. 9/1973 privind protecţia mediului
stabilea categorii de contravenţii la reglementãrile vizând protecţia
diferiţilor factori de mediu: aer, sol, ape, vegetaţie forestierã, fanunã,
aşezãri omeneşti, ocrotirea şi conservarea peisajului şi menţinerea
echilibrului social.
Legea nr 137/1995 privind protecţia mediului
prevede ca sancţiune contravenţionalã principalã amenda.
Legea
cadru consacrã o serie de categorii de contravenţii, sancţionate cu amendã, al
cãrei cuantum se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului (art.83 pct.4
din legea cadru) . Legea prevede în mod expres dispoziţiile legale încãlcate şi
corelativ, cuantumul amenzii.
Amenda contravenţionalã este cea mai
frecvent utilizatã sancţiune pentru încãlcarea normelor dreptului
administrativ. Este prevãzutã de lege pentru toate situaţiile de încãlcare a
acestor norme, cu excepţia situaţiei în care fapta ilicitã constituie
infracţiune.
Amenda
contravenţionalã constã într-o sumã de bani pe care contravenientul trebuie sã
o plãteascã. Legea stabileşte o limitã minimã şi o limitã maximã a amenzilor.
În
legea nr 137/1995, articolul 83, punctele 1, 2 şi 3, sunt prevãzute faptele
care constituie contravenţii şi sancţiunile care se aplicã.
Amenda este însã, de obicei, o sancţiune
ineficace.
Împotriva procesului verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, se poate face plângere în termen de
30 de zile de la data comunicãrii actului. Plângerile se soluţioneazã de cãtre
judecãtorie, aplicându-se prevederile legii nr.32/ 1968 privind stabilirea şi
sancţionarea contravenţiilor (cu excepţia articolelor 25, 26 şi 27).
Într-o serie de legi speciale care reglementeazã
protecţia diferitelor elemente ale mediului natural şi artficial, uneori, sunt
prevãzute şi sancţiuni contravenţionale complementare care se aplicã pe lângã
amenda principalã:
- confiscarea
Însoţeşte
sancţiunea principalã (amenda), şi constã în trecerea în proprietatea statului,
fãrã platã, a numitor bunuri care au legãturã cu contravenţia.
- anularea sau
suspendarea autorizaţiei
O
altã sancţiune care se poate aplica în condiţiile legii,în cadrul raporturilor
de dreptul mediului.
- refuzul de a
mai acorda aprobãri sau elibera licenţe de import ori retragerea avizului de a
efectua operaţiuni de comerţ exterior
Pot fi alte sancţiuni pentru
neîndeplinirea unor obligaţii legale prevãzute în normele de dreptul mediului.
- sechestrarea
O
altã sancţiune complementarã, care se aplicã contravenienţilor în cadrul
raporturilor juridice de mediu. Nu este reglementatã în legea nr.32/ 1968 ci
într-un decret mai vechi.
Cauze care înlãturã rãspunderea
contravenţionalã:
În dreptul mediului nu existã o reglementare
privitoare la exonerarea de rãspundere contravenţionalã, ci se aplicã în
principiu, reglementãrile generale în materie (art. 83 alin. Ultim, legea
nr.137/1995).
Nu constituie contravenţie:
- fapta sãvârşitã în stare de legitimã apãrare, din
cauza unei întâmplãri ce nu putea fi prevãzutã sau înlãturatã, aceea sãvârşitã
din constrângere, eroare de fapt sau în stare de necesitate
- fapta sãvârşitã de o persoanã care din cauza stãrii
mentale sau vreunei infirmitãţi nu poate rãspunde de fapta imputatã ori de starea de minoritate
- prescripţia aplicãrii sancţiunii contravenţionale
- prescripţia executãrii sancţiunii contravenţionale.
Procedura contravenţionalã:
Indiferent de natura conferitã, procedura
contravenţionalã presupune ca etape:
a)
constatarea contravenţiei
b)
aplicarea sancţiunii (amenzii)
c) cãile de atac împotriva actelor de sancţionare a
contravenţiilor
Constatarea contravenţiei şi aplicarea
sancţiunii se face, de regulã, de cãtre personalul împuternicit al Ministerului
de Resort (Ministerul Mediului sau, în prezent, Ministerul Apelor, Pãdurilor şi
Protecţiei Mediului), al Ministerelor cu atribuţii apropiate (Ministerul
Sãnãtãţii), de persoanele împuternicite de primari şi prefecţi, precum şi de
cãtre personalul Poliţiei sanitar-veterinare.
Conform modificãrilor legii nr.32/ 1968 prin
ordonanţa Guvernului nr.12/1994 împotriva procesului verbal de constatare şi
soluţionare a contravenţiei, se poate face plângere în termen de 15 zile de la
data comunicãrii acestuia.
Plângerea,
însoţitã de copia procesului verbal de constatare şi soluţionare a
contravenţiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator,
care o înainteazã, spre soluţionare, judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã
s-a sãvârşit contravenţia.
Plângerea
suspendã executarea.
Hotãrârea
judecãtoreascã prin care s-a soluţionat plângerea este definitivã şi
executorie.
În domeniul contravenţiilor existã adesea
calea de atac a recursului (hotãrârea judecãtoreascã în aceastã materie sunt
date fãrã drept de apel).
Argumentul
de drept invocat: hotãrârile judecãtoreşti pronunţate în materie
contravenţionalã, deşi sunt definitive şi executorii, ele nu sunt şi
irevocabile, de unde şi posibilitatea atacãrii cu recurs, întrucât sunt date
fãrã drept de apel (art.377, codul de procedurã civilã).
Termenul
de recurs este de 15 zile de la data comunicãrii hotãrârii.
Executarea sancţiunilor contravenţionale:
Diferã în funcţie de natura acestora. Amenda
contravenţionalã se poate executa:
- de contravenient
- voluntar
- pe calea executãrii silite.
Cel sancţionat achitã suma de bani stabilitã
cu titlu de amendã contravenţionalã dupã primirea înştiinţãrii de platã şi a
procesului verbal.
Nu
se aplicã art.25- 27 din legea nr.32/1968
şi în consecinţã, contravenientul nu se poate plãti din proprie
iniţiativã şi nu se poate angaja în scris sã achite, în cel mult 48 de ore de
la data încheierii procesului verbal de constatare, jumãtate din minimul
amenzii prevãzut de lege pentru contravenţia sãvârşitã.
Termenul
de executare, prin achitare (agentului constatator, pe loc sau la o unitate
C.E.C.) a amenzii contravenţionale este de 15 zile de la data comunicãrii
copiei procesului verbal respectiv şi a înştiinţãrii de platã.
În
cazul introducerii plângerii împotriva sancţiunii, termenul va începe sã curgã
de la data respingerii cãii de atac.
Neachitarea
amenzii în termenul legal declanşeazã executarea silitã. Aceastã punere în
executare a amenzii se face dupã caz:
- de organul care a aplicat amenda (dacã procesul
verbal de constatare a contravenţiei şi aplicare a amenzii a rãmas definitiv
prin neexercitarea cãii de atac în condiţiile legii
- de organul care a soluţionat definitiv şi irevocabil
plângerea în celelalte situaţii.
Pentru
persoanele fizice, executarea silitã se face prin intermediul organului
financiar al Cosiliului local unde domiciliazã ori îşi are reşedinţa
contravenientul, iar pentru persoanele juridice prin unitãţile bancare unde
acestea îşi au contul.
Concluzii:
- dreptul mediului este o ramurã autonomã de drept.
- Acestã instituţie care este foarte strâns împletitã
cu celelalte instituţii ale acestei ramuri de drept, nu poate fi privitã doar
ca o varietate a rãspunderii contravenţionale, ci ca o rãspundere
specificã,ecologicã, cu numeroase trãsãturi proprii, ce constituie temeiul
fundamentãrii autonomiei acestei rãspunderi.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu